fbpx

Hoe komt het toch dat wandelen zo fijn kan zijn? Dat komt doordat wandelen een fysieke bezigheid is, maar ook een sociaal proces. Onderzoek toont aan dat vooruit bewegen zelfs tot psychologische beweging leidt. Het beïnvloedt onze gedachten en gevoelens.

In onze taal gebruiken we veel wandelmetaforen, zoals ‘het loopt lekker’ of ‘we gaan vooruit’ of ‘zo komen we ergens’. Vooruit bewegen maakt ook processen in onze hersenen, die met vooruitgang te maken hebben, toegankelijker. Via beweging kom je in de stemming om ‘stappen te zetten’ of ‘door te gaan’.

We geven je 7 redenen om vaker samen te gaan wandelen, want het levert je een heleboel op!

1.     Elkaar ontmoeten

Samen wandelen is elkaar ontmoeten; naast elkaar lopen is gemakkelijker praten dan tegenover elkaar zitten, zeker als het over lastige onderwerpen gaat.

2.     Lekker buiten

Wandelen is bewegen en dat is altijd goed. Je bent lekker buiten, ook bij weer en wind. Dat geeft je energie en het is heerlijk om de wind, zon en kou of warmte op je huid te voelen.

3.     Gedeelde werkelijkheid

Samen wandelen geeft gedeelde ervaringen. Dezelfde bomen, planten en voorbijgangers zien, dezelfde warmte voelen, geuren ruiken en dezelfde geluiden horen. Het er samen over hebben maakt die gedeelde ervaring nog sterker. Je bent nog bewuster van de natuur en zintuiglijke ervaringen.

4.     Verbinding

Wandelen wordt ook wel eens sociale lijm genoemd. Tijdens het lopen voel je meer verbinding met en aansluiting op elkaar. Heel handig als je elkaar wilt leren kennen.

5.   Creatiever denken

Wandelen vermindert stress. Als je ontspant zie je alles positiever. Een positieve stemming vergroot het creatieve en flexibele denken. Het is zelfs zo dat we lopend beter in staat zijn om alternatieve oplossingen voor problemen te verzinnen. Het maakt je blik ruimer, je denkt makkelijk out of the box! Zo fijn om samen te genieten van deze creatieve en flexibele gedachtes en dit met elkaar te delen.

6.     Beter slapen

Wandelen is goed voor de biologische klok, waardoor in-en doorslapen beter lukt. Wandelen verbetert ook de kwaliteit van je slaap. Dat geeft weer energie overdag.

7.     Samenwerking hersenhelften

Wandelen stimuleert de samenwerking tussen de linker- en de rechterhersenhelft.  Het logische en analytische deel van de linkerkant wordt aangevuld met het intuïtieve deel van de rechterkant. Daarom ontstaan nieuwe ideeën vaak tijdens het wandelen. Hoe leuk is het om die meteen uit te wisselen met je wandelmaatje?

Met VakantieAnders wandelen

Kom je met ons meewandelen?  Om nieuwe mensen te leren kennen, om samen bezig te zijn, een gezellige inspirerende middag te hebben en vol energie weer naar huis te gaan. We verkennen op onze wandeldagen telkens een ander gebied. Onze natuurgids Dorine vertelt onderweg over planten, bomen en andere weetjes van de natuur. We wandelen ongeveer 6 km, soms iets korter, soms iets langer. Ga je mee? Op 27 oktober wandelen we in de Kaapse bossen bij Doorn.

WhatsApp chat